ما سال ها با شبکه های اجتماعی زندگی کردیم،لایک یکی از مهمترین بخش های شبکه های اجتماعی بود که به زندگی روزمره ما و گفتگو های معمولی ما هم وارد شد، حتی این روزها در جواب حرف های یک دوست در چت هم گاهی از عبارت لایک یا ایموجی های مشابه استفاده می کنیم. لایک نیرومحرکه ی بسیاری از شبکه های اجتماعی بود، جمع کردن لایک برای بسیاری از کسانی که در این شبکه ها حضور داشتند به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده است. و حتی اگر هم برای ما دغدغه نباشد،از این که محتوای ارسالی ما در این شبکه ها لایک های زیادی جمع کند احساس رضایت می کنیم،چه کسی بدش می آید که توسط دیگران مورد پسند و تشویق واقع شود؟

این که ما هنگامی که مورد تشویق یا تائید قرار می گیریم، لذت می بریم امری طبیعی و ذاتی است، شبکه های اجتماعی نیز از همین ویژگی ذاتی انسان ها برای درگیر کردن مخاطبان با خود استفاده می کنند. اما این لایک چه مفهومی دارد؟

احتمالا شده که در مواجهه با یک پست، اینقدر از آن خوشتان آمده که دوست دارید به همه آن را معرفی کنید، در این حالت گفتن این که “من پست تو را می پسندم” خیلی طبیعی است، در این حالت شما می توانید خیلی ساده یک پست را لایک کنید. اما همان شخص در روز بعد مطلب دیگری را منتشر می کند که به خوبی مطلب منتشر شده دیروز نیست اما بد هم نیست ، آیا الان باید لایک کرد؟
یا روزی یک پست می گذارد که نه خوب است نه بد، در این صورت ما اگر لایک نکنیم، چه منظوری را می رسانیم، پست تو معمولی بوده است یا ضعیف؟

درست است که با میزان لایک می شود میزان استقبال عمومی از یک پست را میتوان تقریبا متوجه شد، پستی که بیشتر لایک بخورد در واقع حتما بهتر بوده است . اما وقتی که بسیاری از ما ها در هنگام لایک کردن و لایک نکردن گاهی شک می کنیم،پس شاید نتایج حاصل از این سیستم هم آنچنان مناسب نباشد

می توان گفت این لایک کردن چندین مشکل دارد، اول از همه این که تنها عمل مورد پسند بودن را مشخص می کند نه میزان آن را، مثل این می ماند که به دانشجوها بگوییم همه شما در این درس نمره قبولی را گرفته اید اما به آن ها نمره ای نگویید، درست است که همه از دیدگاه سیستم آموزشی قبول شده اند، اما اگر من به دانش یکی از آن ها نیاز داشته باشم ، از کجا باید بفهمم که کدام یک بهتر است؟

نکته دیگر در مورد لایک این است که این سیستم امتیاز دهی، تنها نظرات مثبت را بررسی می کند،یعنی شما تنها در صورتی می توانید امتیاز بدهید که با من موافق باشید، در صورت مخالفت هم می توانید کامنت بگذارید، اما کامنت هیچگاه تبدیل به عدد نمی شود و در یک لحظه شما نمی توانید میزان مخالفت با این پست را تشخیص دهید مگر این که بسیاری از کامنت ها را بخوانید .اما با یک نگاه می توانید تعداد دقیق موافقت با این پست را با نگاه کردن به تعداد لایک ببینید.

در این سال ها هم برخی وبسایت ها در کنار دکمه لایک دکمه دیس لایک را نیز قرار داده اند ، که برای دیدن میزان مخالفت ها و نپسندیدن ها بسیار بسیار مفید است . ما به راحتی متوجه می شیم که ۱۰۰ نفر موافق بوده اند و ۴۰ نفر مخالف اما این حالت نیز چیز بیشتری به ما نمی دهد. از آیا از این دو عدد می توان برداشت کرد که در مجموع ۶۰ نفر مخالف بوده اند؟ درست است که حضور دکمه دیسلاک در کنار لایک خیلی مفید بوده است اما باز هم اشکالات اساسی داشته دارد.

جایگزین قدرتمند و ساده

شاید راه حل اصلی همان” پنج ستاره” معروف است. در بسیاری از وبسایت ها، اپلیکیشن ها و … شما با آن ها برخورد کرده اید

مثلا اسنپ از شما می خواهد به راننده امتیاز بدهید، اسنپ فود می خواد به غذا امتیاز بدهید ، اپلیکشین های انجام خدمات منزل می خواهند به خدماتچی امتیاز بدهید، دیجی کالا برای محصولاتش، IMDb برای فیلم ها، گودریدز برای کتاب ها، وردرپرس برای پلاگین ها،گوگل پلی و بازار برای اپلیکیشن ها و صد ها سایت و اپلیکیشن دیگر، این پنج ستاره بخش بزرگی از کسب و کار ها تبدیل شده است.

احتمالا شما تنها در صورتی از IMDb صحبت می کنید که بخواهید در مورد امتیاز های آن حرف بزنید.همانطور که برای IMDb این سیستم امتیاز دهی به فیلم ها (که از ۱۰ می باشد) یک بخش مهم و شاید قلب کسب و کارش باشد، می تواند در جایگاه های دیگر هم این اتفاق بیوفتد. در گذشته بسیار سخت بود که بخواهیم کیفیت را به کمیت تبدیل کنیم ، مثلا بگوییم زیبایی فلان منظره چقدر است؟ یا کیفیت فلان نقاش چقدر است؟ در واقع می توانستیم از چند نفر که منظره را دیده اند، یا آن نقاش منزل آن ها را نقاشی کرده است نظرشان را بپرسیم اما قطعا باز هم نمی توانستیم راحت تصمیم بگیریم، چون اگر ده نفر بگویند عالی و دو نفر بگویند افتضاح احتمالا گیج تر خواهیم شد و تصمیم گیری سخت تر خواهد شد و خب ما نمی توانیم از هزاران نفر این پرسش را انجام دهیم.

اما بستر اینترنت این کار را برای ما بسیار راحت تر و شدنی تر کرده است ، مشتری های یک تعمیرگاه می توانند پس از انجام سرویس خوردو توسط تعمیرکار در مورد همه چیز این تعمیر نظر ستاره بدهند و ما با وجود این که شخصی که نظر می دهد را هرگز ندیده ایم ، اما می توانیم از امتیاز او استفاده کنیم ، او می تواند بگوید به نظر من کیفیت انجام خدمات از سقف ۵ ، عدد ۴ بوده است و دیگری بیاید امتیاز دیگری بدهد و پس از چندین ماه شما نظرات صد ها نفر را داشته باشید و حالا میانگین گرفتن می تواند واقعا کیفیت را تبدیل به کمیت کند و تاثیر داده های پرت (کیفیت های بسیار پایین اتفاقی و کیفیت های بسیار بالای اتفاقی) را کمرنگ تر کند. تبدیل کیفیت به کمیت چیزی است که ما بیشتر از هر چیزی به آن نیاز داریم و می تواند ارزش پیشنهادی کسب و کار های جدید باشد.

تعمیرگاه فقط یک مثال از این خدمات است، همیشه انتخاب آرایشگاه جدید سخت است، یک ریسک بزرگ است که آیا به این آرایشگاه بروم یا نه، اما اگر امتیازات و نمره ها توسط قشر عظیمی از مشتریان ثبت شود، و میانگین آن ها به نمایش گذاشته شود خیلی خیلی کار ساده تر شوم .

علاوه بر این که این امتیاز ها تصمیم گیری را برای مشتری یا مصرف کننده ساده می کند، در مجموع باعث بالا رفتن کیفیت بسیاری از ارائه دهندگان خدمات می شود ، در دنیایی که شما می توانید به راحتی خوب یا بد بودن یک رستوران را تشخیص دهید و این اعداد ثبت شده هستند، یک رستوران باید برای جذب مشتری و رقابت با مشتری های دگیر، کیفیت خود را بالا تر ببرد و این فرایند بار دیگر به نفع مصرف کننده می باشد.

رستوران، خرید از سوپر مارکت ، خیاط ها، خشک شویی ها و … کار آن ها با کیفیت گره خورد است.و باید این کیفیت به کمیت تبدیل شود. و این می تواند بخشی از کسب و کار شما باشد و یا حتی تمامی کسب و کار شما باشد .

هرچند که در دنیایی که همه چیز در موبایل ها قرار دارد، رفتن به سمتی که ابزار های فیزیکی خاصی برای این کار ها تهیه شود منظقی به نظر نمی رسد اما شاید عجیب نباشد که در آینده ای نه چندان دور، نمایشگر هایی در ابعاد کوچک در ورودی یک فروشگاه یا یک مرکز خدماتی(آرایشگاه و …) قرار داشته باشد و امتیاز این مکان را نشان دهد که حتی نیاز نداشته باشید که دست به موبایل شوید و در صورتی که این امتیاز برای شما مطلوب بود شما به داخل وارد شوید و سپس پس از اتمام کار و موقع خروج نیز شما به این مکان امتیاز بدهید و امتیاز ها به روز رسانی شود. شاید به زودی در کنار تابلوی هر مغازه بخشی باشد که به ما بگوید کیفیت اینجا چقدر است.

اما این اتفاق می تواند بسیار ساده تر رخ دهد، همان موبایل ها و داستان همیشگی، شما می توانید امتیاز دهید و امتیاز هارا بخوانید ، در خیابان که قدم میزنید و دنبال با یک تعمیرگاه برخورد می کنید، کافی است نام آن را جستجو کنید و امتیاز آن را ببینید.

چه بخواهیم چه نخواهیم دنیای ما دنیای اعداد است ، زیبایی، کیفیت، جنس و … همه می توانند به طریقی به اعداد تبدیل شوند . این روند تبدیل می تواند کسب و کار فعلی شما را بسیار بهبود ببخشد، چون احتمالا مخاطب شما راحت تر می تواند تصمیم بگیرد، می تواند به شما اعتماد بیشتری کند و در نهایت خرید را تکمیل کنید . و یا حتی می تواند تمامی کسب و کار شما باشد.

آن سیستم پنج ستاره معروف، که خیلی از جاها در مقابل چشمان می گیرد، با وجود سادگی یک ابزار قدرتمند برای کسب و کار ها است.همیشه قرار نیست یک تکنولوژی خاص یا سیستم پیچیده کار مهمی انجام دهند. یک سیستم پنج ستاره ساده که به ساده ترین حالت ممکن کار میکند می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، می تواند قصابی که گوشت بی کیفیت می دهد را رسوا کند و نانوایی که نان با کیفیت تحویل مشتری می دهد را تشویق کند و کسب و کارش را رونق ببخشد. شما باید کیفیت ها را به کمیت تبدیل کنید و بازار کار خودش را ادامه خواهد داد.

این روز ها شبکه های اجتماعی به دنبال حذف سیستم لایک هستند،آن ها البته برای این کار دلایل خاص خودشان را دارند،برای مثال اینستاگرام تصمیم گرفته که به زودی نمایش میزان لایک یک پست را نمایش نگذارد و تعداد لایک فقط برای صاحب اکانت مشخض باشد، در مورد معایب و مزایای این اتفاق نوشته های بسیاری منتشر شده است اما شاید سال های دیگر در آینده ای که بسیاری معقد اند، کیفیت و کارایی شرط اصلی خواهد شد، کیفیت محتواها نیز به صورت کامل سنجیده شود،دیگر لایک هارا نبینیم و به جای آن ها به پست ها با انعطاف بیشتری بتوانیم امتیاز دهیم. این تغییراتی هست که مشخص نیست کی و چگونه، اما رخداد آن ها حتمی است.پس شاید این پنج ستاره داستان ما به زودی جاهای بیشتری دیده شود و حتی جایگزین آن قلب قرمز شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید