صدف بیوتی خودتان را بشناسید .

 

در همین اواخر ، هنگامی که با یکی دوستان در مورد گسترش فروشگاه لوازم آرایشی خود صحبت می کردیم ، متوجه موضوعی عجیب در مورد این شخص شدم و بعد از آن به فراگیری این مورد در میان خیلی دیگر از افراد هم پی بردم .

صحبت در مورد تبلیغات ، توسعه و بهبود فضای فروشگاه و … بود که من مثل همیشه اعتقاد داشتم باید به جای این که هزینه ی زیادی را برای تبلیغات اختصاص دهید ، کالاهایی را بفروشید که تبلیغاتشان را دیگران می کنند ، و برای مثال گفتم شما باید هر روز ویترین های فروشگاهتان محصولاتی باشد که در این هفته “صدف بیوتی” معرفی کرده و یا در مورد آن ها صحبت کرده است . از آنجایی که مخاطبم شخصی با تجربه بیش از دو دهه در زمیه محصولات آرایشی بود ، تصور هرگونه جواب از جنس تجربه در رد یا قبول حرف هایم را داشتم که ناگهان گفت:”منظورت سالن زیبایی فلانی در فلان خیابان است ؟”

با تعجب کامل دوباره واژه صدف بیوتی را تکرار کردم ، چون احتمال می دادم به خوبی نشنیده و متوجه نشده است که جواب داد : کی هست؟ نمیشناسمش”.

فقط برایم سوال بود که چگونه شخصی که کسب و کارش در زمینه ی فروش محصولات آرایشی است حتی نام این بلاگر را نشنیده باشد ؟ آن هم در این دورانی که اگر یک بار هشتگ های مرتبط با آرایش را در اینستاگرام جستجو می کرد قطعا به نام صدف برخورد می کرد. این که او صدف بیوتی را نمی شناسد باعث شد از گفتن نام های دیگری که می خواستم ببرم صرف نظر کنم، زیرا اگر او به نام صدف بیوتی برخورد نکرده است نام آن هارا هم نشنیده و این یعنی اصلا تا به حال دنبال نگاه کردن به بازار لوازم آرایشی خارج از فروشگاه خود نبوده است.

بعد از این اتفاق، صحبت یک مشاور که در سال ها قبل زمانی که دبیرستانی بودم افتادم ، آن هم که دارای تحصیلات در زمینه فنی مهندسی داشت از دانشجویانی صحبت می کرد که با وجود تحصیلات در این زمینه دارند ، شرکت ها و فعالان دیگر در این زمینه را نه می شناسند نه حتی تمایلی به شناخت دارند، آن ها صرفا به دنبال ساختن روبات خودشان هستند در حالی که حتی نام بوستون دینامیک را هم نشنیده اند .

من هم در دوران دانشگاه به این موارد برخورد کرده ام ، من که تحصلاتم در زمینه مهندسی مواد بوده است، به کرات دیده ام که بسیاری علی رغم تسلط بالا بر مباحث آکادمیک ، هیچ گونه شناختی از شرکت های فعال در این زمینه حتی در داخل ایران ندارند، حتی نمی توانستند نام ده شرکت بزرگ معدنی ایران ، یا محصولات خروجی شرکت های نام آشنا و بزرگ را بیان کنند . در حالی که می توانستد با جداول و فرمول ها کل فرایند تولید را در آن مجموعه ها برایتان شرح دهند.

شاید برای من منظقی باشد که آن شخص به خاطر سال ها فعالیت به صورت سنتی در بازار لوازم آرایشی و بودن از نسل قبل ، نام صدف بیوتی را نشنیده باشد ، اما هیچ توجیهی برای این که نسل امروزی که ارتباط دائم با فضای مجازی و دسترسی کامل به اطلاعات را دارد ، نام آن چه با خود و کسب و کار خود مرتبط است را نشنیده باشد.

همیشه از افراد این سوال را می پرسم که آیا تا به حال نام خودت را گوگل کرده ای؟ نام فروشگاه یا برندی که داری ، یا کلید واژه های مرتبط با کسب و کار خود را جستجو کرده ای؟ باورش سخت است بیشتر افراد این کار هارا اصلا انجام نداده اند. این دوران که موفقیت کسب و کار شما دیگر تنها به تلاش های شما بستگی ندارد و بازار حالا باعث می شود که فعالیت دیگران، حتی در یک قاره ی دیگر، روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد، شما باید بدانید که “چه خبر است” . ما در دورانی زندگی می کنیم که رقابت در بالاترین حد خود قرار دارد، پس چگونه شما رقبا یا همکارانتان را نمی شناسید؟ شاید ” دوستت را نزدیک نگهدار، دشمنت را نزدیک تر ” خودش گواهی بر همین حرف باشد که باید همه را نزدیک خود داشته باشی.که باید بشناسی، زیر نظر بگیری.

برای بسیاری از کاربران اینستاگرام ، صدف تنها یک کاربر مشهور باشد ، برای دخترانی که او را دنبال می کنند ، صدف یک مدرس و مربی و مشاور است، اما برای کسی که در این زمینه فعالیت می کند صدف یک همکار است . همکاری ای که می تواند به گسترش کسب و کار او کمک کند اما حالا او حتی نام همکار خود را نمی شناسد .
برای بسیاری از مردم شرکت های بزرگ مهندسی یک شرکت تولیدی هستند که آن ها مصرف کننده ی آن هستند ، اما برای مهندسین این شرکت ها می توانند همکار یا رقیب آن ها باشند. و عجیب که بسیاری حتی زحمت یک جستجوی ساده نیز به خود نمی دهند و شاید چه فرصت های احتمالی ای را نیز از دست می دهند.

تصور کنید این فروشگاه لوازم آرایشی را که هر روز بنر برندی را در ورودی خود بگذارد که شب قبل از آن صدف در اینستاگرام معرفی کرده است ، چه تاثیری در میزان فروش آن دارد؟ هنگامی خریداران قبل از خرید ، در بسیاری از وبسایت ها یا اینستاگرام در مورد آن محصول می خوانند ، چگونه فرونشدگان می توانند بدون نخواندن آن ها به کسب و کار خود ادامه دهند ؟ این چیزی است که به دقیقا بیزنس شماست .

دنیا دنیای رقابت است ، چه این رقابت عاشقانه باشد، چه اقتصادی و کاری . شما باید رقابت کنید تا پیروز شوید. شما باید شکارچی فرصت ها و آگاه از تهدید ها باشید . در دنیایی که همه چیز در دسترستان است. قرار نیست که تحلیل بازار انجام دهید، قرار نیست که خبرچین به سمت رقیب ها یا همکارانتان روانه کنید ، صرفا کافی است از حضور آن ها آگاه شوید.

انگلیسی زبان ها خیلی زیبا می گویند که ” این بیزنیس من نیست” ، هنگامی که می خواهند بگویند چیزی به آن ها مربوط نیست ، در واقع آن چه به شما مربوط است ، کسب و کار شماست . پس صدف بیوتی های کسب و کارتان را بشناسید .

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *