تمرین های پولی

به عنوان یک دانشجو اگر نتوانم مخارج و هزینه های شخصی ام را کنترل و تحت نظر بگیرم قطعا در آینده اگر مدیر موفق ترین کمپانی جهان هم باشم ،چیزی جز شکست سرنوشت آن کمپانی نخواهد بود.

مهارت های مالی به حجم پول شما بستگی ندارد ، چه بیل گیتس باشید چه یک دانشجوی بدون درآمد نیاز دارید تا بتوانید مخارجتان را کنترل و زمان هایی هزینه هایتان را کم کنید .

اگر شما هم مانند من باشید حتما دنبال راهکار های زیادی بوده اید که بتوانید جلوی خرج های اضافه را بگیرید حتما کتاب ها و سایت های زیادی را زیر و رو کرده اید و تکنیک ها و روش های مختلفی را مشاهده کرده اید که شاید در مرحله اجرا معقول به نظر نیایند،اما در مقاله ای از” “shanoon Mclay که چند روز پیش در وب سایت فوربز منتشر شد سه راهکار ساده ولی بسیار موثر را پیدا کردم . با این که او مشاوری حرفه ای و تکنیکی است اما نکاتی که در این مقاله ذکر کرده است بسیار ساده است ،دراینجا سعی میکنم ترجمه ای مناسب و خلاصه وار از تمرین های او به همراه تجربیات خودم بگویم .

 

 

"سلامت مالی" و سلامتی جسمانی بسیار شبیه هم هستند،اکثر افراد برای رسیدن به سلامت جسمانی نیاز به فعالیت و تمرین دارند. برای رسیدن به سلامت مالی نیز افراد نیاز دارند به خوبی تمرین کنند.برخلاف تناسب اندام که افراد می دانند نیاز به چه تمرین هایی دارند تا بدنی خوش فرم داشته باشند ، نمی دانند برای شکل دادن به حساب های بانکیشان چه تمرین هایی می توانند بکنند.

من پنج سال است که مراجعانی دارم که به دنبال سلامت مالی هستندو من برای کمک کردن به شکل دادن به وضعیت مالیشان از تمام تمرین های مالی استفاده می کنم و آن ها را تشویق میکنم این تمرینات را همانند یوگا و دو به برنامه های روزانه شان اضافه کنند.

1-روز بدن خرج

روز بدون خرج دقیقا همانظور که به نظر می رسد است .شما برنامه ریزی می کنید تا تمام طول روز را بدون خرج کردن پول سپری کنید. این کار نیاز به این دارد که تمام وعده های  غذایی تان را از آنچه که در داخل خانه دارید تهیه کنید و چیزی از طریق اپلیکیشن های موبایل سفارش ندهید و جلوی خودتان برای خرید کردن را بگیرید.

این تمرین از روزی الهام گرفته شده بود که من کیف پولم را در خانه جا گذاشته بودم و متوجه شدم آن روز به نحوی با هزینه نکردن مقداری پول پس انداز کرده ام.
اگر شما دو تا سه روز در هفته این کار را انجام دهید متوجه می شوید مقداری پول رابدون حتی فکر کردن به آن پس انداز کرده اید.یکی از مشتری هایی که داشتم برنامه ریزی کرده بود 4 روز از هفته را بدون خرج سپری کند،او بعد از سه ماه 2500 دلار دخیره کرده بود.

2-روز های فقط پول نقد.

“روز های فقط پول نقد” شبیه یک چالش روزانه هستند .که شما خود را به چالش می کشید تا یک روز کامل را با مقدار مشخصی پول نقد سپری کنید،ما معمولا به مراجعه کننده هایمان توصیه می کنیم که فقط 20 دلار در هر روز همراه داشته باشند،در این روزها مشتری های ما کیف پولشان را در خانه خواهند گذاشت و فقط گواهینامه رانندگی و حدود 20 دلار پول نقد همراه خود بر خواهند داشت.
این تمرین نه تنها به شما کمک خواهد کرد که از خرج های اضافه جلوگیری کنید بلکه شما را متوجه می سازد پول هایتان کجا هزینه می شود،بزرگترین مشکل مالی که مشتری های ما با آن مواجه اند این است که نمی دانند پول هایشان کجا خرج می شود،و اگر شما پول هایی که در روز می توانید خرج کنید را محدود کنید، نه تنها پس انداز بیشتری می کنید حتی درک بهتری از خرج هایتان پیدا می کنید.

وقتی من مشتری هایم را با 20 دلار در روز به چالش کشیدم .با چشمانی متعجب نگاه می کردند به خصوص آن هایی که در نیویورک بودند ادعا می کردند این کار غیر ممکن است،و خب من عاشق لحظاتی شدم که پیام ها و ایمیل هایی را درباره ی”روز فقط پول نقد” دریافت می کردم و آن ها از شیوه هایی که روزهایشان را فقط با 20 دلار هزینه کردن سپری کرده بودند می گفتند و چقدر بامزه تر بوده که اگر سقف را کمتر از 20 دلار در نظر می گرفتند.

یکی از مشتریانم سعی کرد این تمرین را یک ماه کامل انجام دهد و در نهایت او در پایان ماه هزار دلار از مخارج خود کمتر کرده بود.

3-محدودیت خرج ماهانه .

اگر شما “خرید کردن” ،”Amazon” ،”uber” یا “seamless” را یک مشکل در زندگیتان پیدا کرده اید من شما را به چالش می کشم تا یک ماه این اَعمال را ممنوع کنید.

اغلب ما می توانیم  دریک ما درگیر یک چیز شویم ، و شما شکه خواهید شد اگر بفهمید با اعمال این محدودیت چقدر میتوانید پس انداز کنید.یکی از مشتریانم تصمیم گرفته بود اپلیکیشن اوبر را از تلفن همراهش حذف کنید و او 250 دلار فقط از این طریق در آن ماه پس انداز کرد.
اگر شما می خواهید بیشتر از این عمل کنید این ممنوعیت را برای بیش از یک ماه اعمال کنید تا نتایج جدی تری را ببینید ،یک زوج به من مراجعه کردند که می خواستند به یک تعطیلات بزرگ در ایتالیا بروند اما آن ها پول لازم برای این کار را نداشتتند. من آن هارا به چالش کشیدم تا”Amazon”  و “Home Depot” را از روی موبایل هایشان برای یک دوره سه ماهه حذف کنند و بعد از این دوره سه ماهه آن ها سه هزار دلار ذخیره کرده بودند و با آن توانستند تعطیلات خودشان را در ایتالیا باشند.

همه ی این تمرین ها ساده و سر راست و قابل برنامه ریزی هستند ،شماراتشویق می کنم تا تقویمتان را با تعدادی یا همه ی این تمرین ها دسته بندی کنید و شاهد رشد حساب پس اندازتان شوید ،مشتری های ما سالانه هزاران دلار را با انجام دادن تمرینات مالی شبیه به این که به اندازه تمرینات فیزیکی اهمیت دارند پس انداز می کنند و امیدوارم شما هم همینطور عمل کنید.

(Shanoon Mclay -16 oct 2017-Forbes.com) مشاهده نسخه انگلیسی مقاله

آنچه که از این مقاله برای من جالب بود این بود که  در اکثر روز های سال اصلا پول نقد همراه ندارم و فقط با کارت اعتباری خرید میکنم و دقیقا هنگامی به سمت خریدن چیز های غیر ضروری تحریک می شوم که می دانم کارت اعتباری ام همراهم است ، احساس میکنم تمرین “روز های فقط نقد” به شدت به کنترل هزینه هایم کمک خواهد کرد و سعی میکنم در 3 روز از هفته این کار را تمرین کنم.

از طرفی دیگر ، بخشی از هزینه هایم را که در نظر میگیرم متوجه می شوم ،شاید آن ها راحتی کار را به همراه داشته باشند (خرید های اینترنتی،خرید بسته های اینترنت همراه، اسنپ و …)اما من در حال حاضر به عنوان یک دانشجو باید بیشتر بر حجم هزینه ها تمرکز داشته باشم نه سهولت انجام آن ها. این دو مورد بخشی از مواردی است که با انجام این تمرین ها احساس می کنم می توانم بر آن ها غلبه کنم .

اما هدف از این تمرین ها فقط کاهش هزینه ها نیست،همانطور که در خود مقاله گفته شد شما می توانید بفهمید پول هایتان چگونه و کجا هزینه می شود، اکثر افراد (از جمله خودم) خرج های فراوانی دارند اما در آخر کار می بینیم در نهایتِ همه ی این خرج ها ، منتهی به خرید کالای با ارزش و کسب تجربه ای خوب نشده ،برای مثال ،این ماه نه سفری رفته ایم نه خرید مهمی داشته ایم نه به رستوران های گرانقیمت رفته ایم و هزاران کار نکرده اما باز هم پول هایمان تمام شده،در واقع اگر با انجام اینگونه تمرین ها بتوانیم آنچه که ذخیره می کنیم را به نحو بهتری هزینه کنیم ،خیلی لذت بخش تر خواهد بود ،برای مثال بجای این که هر روز خرت و پرت های غیر ضروری بخریم ،آخر هفته به سفر برویم .

کاهش هزینه “خصاصت”نیست، همانطور که در اول گفتم ،شما چه مدیر مایکروسافت باشید،چه یک دبیر،چه میلیاردر باشید چه زاغه نشین ،نیازمند مدیریت منابع مالی و دخل و خرج خودتان هستید،ثروتمندان ،افرادی بودند که با مدیریت صحیح به این ثروت رسیده اند و کسانی که هر روز با مشکلات مالی مواجه اند ،شاید دارند چوب عدم کنترل و مدیریت خود را میخورند.نحوه مدیریت شما بسیار بیشتر از میزان درآمد شما ،بر کیفیت زندگی شما تاثیر دارد،آنچه که اینجا گفته شد به عنوان ساده ترین کار هایی بود که باید من و امثال من برای رسیدن به “سلامت مالی ” انجام دهیم ،سلامت مالی که بر سلامت روان و سلامت جسمانی هم بسیار موثر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *